Teknik i klättring

Igår fick jag möjligheten att testa på lite repklättring inför SM.  Just repklättring var ett av delmomenten på event 1 på Fit as F**k och gjorde mig uppmärksam på min totala brist på teknik i repklättring. Jag klarade visserligen av just det momentet men det var riktigt tungt och osmidigt! Så för att vara bättre förberedd om det skulle dyka upp blev det lite teknik i repklättring.

Hittade ett bra fotlås som fungerade och jag tog mig med hjälp av det upp ett antal meter 3 gånger utan att vara helt slut i armarna. Jobbigt att ta sig ner däremot! Dock kände jag av högeraxeln under tiden så nöjde mig med det, huvudsaken var just att hitta en teknik som fungerar.

Därefter blev det lite teknik i pistols och även några HSPU och pull ups. Lyckades faktiskt med några pistols på vänsterbenet, har dock en obefintlig rörlighet i vänster vrist så måste låta hälen lätta för att jag ska kunna göra dem godkända - dvs under 90 grader. Inte tekniskt bra men det gör att jag åtminstone kan göra dem!

Sedan avslutades träningen med att köra "Death by Burpees", dvs 1 burpee första minuten, 2 burpees andra minuten osv tills man inte hinner göra fler innan minuten är slut. Jag körde upp till 17 burpees och gav mig sedan. Ångrar så här i efterhand att jag inte försökte på 18 burpees, hann klart 17 burpees med ca 5 s tillgodo, men det får bli en annan gång! Att klara 20 vore skoj men det är nog riktigt jobbigt!


Osmickrande bild på mig från när jag gör burpees på mitt första riktiga CrossFit-pass! Tog plats 4 oktober 2009 tillsammans med CrossFit Kalmar.

Idag blev det teknikträning på Nordic. Värmde upp med 1000 m rodd och diverse uppvärmningsövningar. Kände direkt att jag inte var på topp, gick snabbt upp i puls och allt kände allmänt jobbigt. Varit dålig med vila på senaste så var inte helt oväntat tyvärr...Blir skönt med lite vila i nästa vecka!

Med tanke på dagsformen blev det alltså ett väldigt lugnt pass. Började med några set (tror det blev 4) om 10 repetitioner med boxjumps på höga boxen (60 cm). Benhinnorna har känts av mycket på senaste så blev till att gå ner från lådan men eftersom fokus inte var på tid kändes det OK.

Sedan blev det lite nötning av pistols. Fick hjälp av Michael Kruse som hade mycket bra saker att säga om den övningen. Började värma upp med pistols på box, fick tips om att vara mer aggresiv i nedgången vilket underlättade betydligt mot att gå ner sakta, som jag brukar göra... Sedan körde jag några pistols på golvet med visst balansstöd och lade sedan fokus på att stretcha i bottenläget. Gjorde sedan 5/5-pistols som gick riktigt bra - dock lättar hälen i bottenläget i samtliga repetitoner men full rörlighet till SM kommer jag inte få så är nöjd med att jag överhuvudtaget kan göra dem!

Avslutade med ett kort pass som Kruse föreslog:

3 varv av

5/5 pistols
20 DU

Och det gick faktiskt att köra godkända pistols rakt igenom! Så nu kan jag även bocka av pistols från min "svagheter att jobba på inför SM"- lista. Skönt!

Just det, lyckades göra en muscle up med full utsträckning i bottenläget också! Så nu vet jag att det går i alla fall!

Till sist lite fler bilder från mitt första CrossFit-pass. Var ett intropass (för tjejer) bestående av:

3 varv på tid:

100 hopprep
10 burpees
25 sit ups

Samtliga bilder är från CrossFit Kalmars hemsida.



I väntan på att alla deltagare skulle dyka upp.


Johan och Johan går igenom knäböj.


Laddar inför passet.

Roligt och se tillbaka på hur man utvecklats sedan första passet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0