Höftledsartroskopi

Igår ringde Valentin och meddelade svaret från röntgen.

Höftleden i sig såg väldigt bra ut sa han, vilket han poängterade flera gånger. Men, jag hade små förkalkningar som skulle kunna ge upphov till smärtan jag känner. Dock hade jag små förkalkningar på båda sidor, vilket jag då tolkade som förkalkningar både på vänster och höger höftled men röntgen gjordes ju bara för vänster sida så kanske menade på två ställen i höftleden. Frågorna dök som vanligt upp efter samtalet avslutades men jag tolkar förkalkningarna som att det är små pålagringar, typ det som räknas som FAI.

Han sa att jag inte var ett solklart operationsfall men att de ibland gick in och opererade personer för detta. I vissa fall kan man ha dessa förkalkningar utan att ha problem av dem men om man väl fått problem är artroskopi enda lösningen om man vill fortsätta ha en aktiv livsstil utan besvär. Han kunde inte säga att det säkert skulle bli bra av en operation och poängterade att man måste vara medveten om komplikationer som kan uppstå då det är väldigt trång att gå in i höftleden och därmed lätt att komma åt nerver etc. Men ville jag ha en operation så kunde jag få det. Finns det bara en chans att det kan bli bra av en artroskopi tar jag givetvis den så jag sa att jag ville ha det och har nu blivit uppsatt på deras väntelista för höftledsartroskopi. Återstår att se hur lång väntetid det blir...

Beskedet var på gott och ont. Det positiva var att jag inte hade någon påbörjade artros eller dylikt (då finns det inte mycket man kan göra...) och det negativa att de inte direkt hittade något fel så de kunde säga att med en operation så blir det bra.

Så nu är det bara att gilla läget och invänta artroskopi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0