Rullskidor och cykel - fungerande alternativ?

Igår var jag på TCM (Tyresö cykelmagasin) för att kolla på cykel efter rekommendation från en kollega. Hittade faktiskt en bra racer på rea (hava priset!) som jag köpte. Den får dock stå kvar där tills jag ska dit på en så kallad "bike fit" då cykeln ska ställas in för att passa mig optimalt. Har förhoppningar om att det ska fungera någorlunda för höften att cykla, trots det framåtlutade läget man har på en racer. I annat fall har jag i alla fall en cykel till nästa säsong (planerat att köpa en racer i flera år) då jag SKA vara skadefri!

I fredags blev det 7 km på rullskidor. Kändes faktiskt bra för höften men dagen efter var det lite surt så är kanske inte helt optimalt, men bättre än andra alternativ så ska nog försöka få till något pass i veckan i alla fall.

En kollega fick sitt ena knä förstört vid ett fall med rullskidor så numera använder jag mina fula knäskydd (vitt är inte snyggt till svarta kläder) när jag åker:


Efter fredagens pass på rullskidor.

I torsdags träning på Friskis.

Excentrisk benspark: 3 x 10/10

Front squat med skivstång: 2 x 10. För att känna på. Noterade en intressant skillnad i de fall när jag verkligen spänner sätet i bottenläget och när jag inte gör det (som jag tidigare kört). När jag inte spänner sätet nyper det direkt, men när jag väl aktiverar sätet så känns det betydligt mindre i ljumsken.

Rodd: 3 x 10

Enarms "latsdrag" i kabel: 3 x 10/10

Inåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Utåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Höftlyft: 3 x 20

Samt lite bål och axelrehabövning på pilatesboll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0