Träning under veckan som gått

Dålig uppdatering igen... Fortsatt mycket jobb och en hel del häng på gymmet så har inte riktigt orkat blogga när jag väl kommit hem för dagen. Så nu kommer ett långt inlägg med sammanfattning av träningen sedan sist!

Söndag förra veckan

Vila.

Måndag

Osteoparbehandling av Ali. Var riktigt stel i ryggen och eftersom höften blivit lite bättre blev det behandling av större delan av kroppen, har mycket att fixa till. :) Därmed ingen tillåten träning för dagen.

Ali noterade en intressant sak idag om något som jag också observerat men inte tänkt nämre på. Om jag drar mitt högerknä mot magen (ej armarna till hjälp) går knät rakt upp som jag vill. Om jag därermot gör samma sak med vänster ben vill knät vika av snett utåt. Försöker man dra det rakt får jag lite känningar i ljumsken. Under min rörlighetssession med Jowsey sa han att mina gluteus samt baksida lår på vänster sida är alldeles för långa vilket gör att jag blir väldigt instabil på den sidan, vilket också är en av orsakerna till att jag har fått problem. Att knät vill utåt kopplar jag därför till att mina muskler på den sidan inte gör som det ska och därmed inte kan kontrollera att knät går rakt uppåt i stället för snett utåt.

På tal om Jowsey, det han sa att sannolikt var orsaken till mina problem är i princip det jag haft som egen teori från början. Bra att äntligen få övningar som förhoppningsvis gör att jag kommer på rätt spår igen!

Tisdag

Höften är riktigt sur, blir alltid värre precis efter behandlingen samt ett antal dagar efteråt. Så ingen rörlighetsträning idag då samtliga övningar framkallade skumma känningar i höften.

Strikta pull-ups: 5-3-3-2-2

Utåt och inåtrotation i kabel: 3 x 10/10 vardera.

Ryggdrag: 4 x 10

Sittande rodd: 4 x 10

Efter träninen blev det konsert på Cirkus med Melissa Horn - riktigt bra!

Onsdag

Fortfarande skumt i höften så hoppade rörlighetsövningarna.

Bänkpress: 5 x 5, 40 kg. Riktigt länge sedan jag körde bänk! Om axeln tillåter kan jag förhoppningsvis lägga in det i träningen framöver.

Enarms bottoms up kb-pressar: 5 x 6/6, 12 kg. Kände mig jättestark här idag!

L-hang: 4 x 15 s

Torsdag

Rörlighetsövningarna några rundor. Ger riktigt bra träning för gluteus!

Baksida lår på boll: 3 x 15

Enbens höftlyft på balansplatta 3 x 15/15

Utfallssteg med kabel som motstånd: 3 x 15/15

Fredag

Jowseys rörlighetsövningar några vändor och lite extra knäböj utöver det.

Pull-ups: 4-2-5-4-5. Bytte grepp efter de två första seten då jag var alldeles för svag där idag.

Kipping pull-ups: 3 x 5. Kul att köra kipping! Dock svårt med greppet pga det väldigt glatta räcket på Friskis Sveavägen och avsaknaden av talk. 

Avslutade med lite hängstyrkeryck och hängstyrkefrivändningar med skivstång. Filmade lite för att se hur det ser ut nu efter ca 9 månaders frånvaro från dessa övningar. Håller höften är tanken att lägga in lite  fokus på olympiska lyft i träningen igen, efterlängtat!


Hängstyrkeryck. Fokus på utsträckt höft vilket gör att det blir lite slow motion över det hela. Drar lite mycket bakåt i hoppet.


Hängstyrkefrivändning.

Lördag och Söndag

Vila. Hade fest hos oss igår så gårdagen blev mest städ och idag är nog inte träning att rekommendera. Riktigt skoj var det igår i alla fall! :)

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-01-12 @ 23:07:21
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0