Skidåkning i Grimsta

Idag tog jag tillfället i akt att åka lite längdskidor eftersom det var halvdag på jobbet. Testade det "egen-spårade" skidspåret i Grimsta och det  var faktiskt över förväntan! Sen var det riktigt bra glid idag också vilket gjorde sitt, bra med lite varmare dagar ibland! :)

Mätte upp spåret till ca 2,1 km och körde 5 varv = 10,5 km. Väldigt flackt så blev i princip bara stakning vilket är det jag behöver träna mest på. Segt för magen idag bara efter gårdagens pass!


Bild över där det finns skidspår i Grimsta. Utgick från den gröna punkten och sedan fanns det spår runt hela fältet.

Spåret ligger bara 1,5 km hemifrån så en kvarts promenad blev perfekt uppvärmning och nedvarvning! Största nackdelen med skidpåret är att det är enkelspårat. Kan tänka mig att det blir segt att åka där helgdagar då det säket är massa familjer och söndagsåkare ute. Idag var jag där i skymningen så var bara några enstaka åkare där. Det var för övrigt tack vare att det blev mörkt så snabbt som jag stannade vid 5 varv.

I helgen ska jag nog åka iväg någonstans dit de har 10 km spår för lite mängdträning. Har insett att det är alldeles för kort tid kvar till Vasaloppet så får ligga i med skidåkningen nu! Tänkte dessutom ställa upp i ett seedinglopp till tjejvasan i slutet på januari. Beroende på hur det går där får jag se om det blir både tjejvasan och Vasaloppet i år!

Kan nog bli bra det här med skidåkning. Min styrka inom CrossFit brukar vara att jag är uthållig men nu är det allt för ofta exempelvis syra i benen och flåset som drar ner tempot. Tidigare sprang jag ca 3 gånger i veckan men sedan jag började köra mer CrossFit kör jag nästan aldrig ren konditionsträning. Men nu är det dags för bättring!



Kommentarer
Postat av: Linda

Nostalgi! Där har man sprungit många kilometrar i den där skogen och vid det där fältet.

2011-01-05 @ 19:10:34
URL: http://strongme.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0