Dubbelpass

Efter lite beslutsångets under lördagsmorgonen om jag skulle åka längdskidor eller åka till Nordic blev det en kompromiss med två pass istället!

Började med några varv på längdskidor runt fältet vid Grimsta Natureservat. Mycket segt folk i spåren som vägrade flytta på sig så gav upp efter 3 varv (= 6 km).

Sedan blev det en snabb lunch och därefter till Nordic för lite egen träning. Värmde upp med rodd och lite rehab. Därefter dagens planerade styrkemoment:

Front squat: 5-5-5-5-5, 50-52,5-55-55-55 kg. Kändes riktigt bra, har tidigare bara klarat en trea med 55 kg.

Hade tänkt köra pistols också men tiden rann i väg.

Testade lite kettlebell-press på 4 och 8 kg på samt 2 x 5 HSPU för att känna av axlarna och de kändes OK så bestämde mig för att köra den planerade WOD:en. Dock något modifierad i efterhand.

1000 m rodd

10 HSPU
40 armhävningar
20 burpees

vila 3 min

3 varv av

10 push press med hantlar (10 kg)
10 burpees

Tid: 10:50 på del 1 och på del 2 glömde jag ta tiden. Planen var att köra del 1 två ggr (förutom rodden) enligt dagens pass på Nordic 2010-12-20, men armhävningarna gav lite känningar i framsida axel så valde att  ta en kort vila och hitta på något annat som kändes bättre. Detta resulterade i del 2.

Push press med stång fungerar inte alls med höger axeln men med hantlar har man ett annat grepp och ytterläge vilket faktiskt fungerar rikigt bra! Även enarms-press och HSPU går OK. HSPU gick för övrigt sådär igår, teknikmässigt. Länge sedan jag körde dem och har delvis tappat timingen med kippen samt hur jag ska sätta händerna för att det ska kännas bekvämt.

Slänger in en film från tiden med CrossFit Kalmar när vi körde ett pass med bottom to bottom tabata squats och push ups. När jag ser hur framåtlutade jag är i bottenpositionen inser jag hur bra det är att jag jobbar mot en mer upprätt position. Inte svårt att förstå att det automatiskt kommer gå bättre och lättare att utföra diverse övningar med större rörlighet ibland annat bröstryggen!



Bottom to bottom tabata squats och push ups med Crossfit Kalmar för ca 10 månader sedan.

Idag är det vila som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0