Mina första strikta HSPU!

Lite uppdatering innan jag helt glömmer bort vad jag tränat senaste veckan! :)

Till att börja med, i tisdags var jag hos ytterligare en läkare för att få en second opinion på min skada, överansträngd höftböjare vart diagnosen. Inte helt otippat. Läkaren var gammal olympisk lyftare och sa att det var väldigt vanligt vid marklyft och knäböj. I 80% av fallen var det höftböjaren som krånglade, 10% ljumskbråck och 10% nervinklämning. Han trodde inte att jag hade något av de två sistnämnda och det hoppas jag verkligen han har rätt i, annars blir det drygt... Tydligen hade han haft flera besök från personer som tränar på Nordic, intressant!

I går sedan var jag hos naprapaten och efteråt kunde jag faktiskt inte hitta det onda när jag satt i knäböjsposition, framsteg! Generellt känns det bättre också. Hoppas det är på väg att släppa! Var även där i fredags och passade då på att påbörja stötvågsbehandling för benhinnorna (lika bra att ta allt på en gång). Har haft problem med dem till och från ända sedan i somras och det är tråkigt om de skulle gå upp lagom tills ljumsken/höftböjaren blivit bra. Många besök blir det men vad gör man inte för att kunna träna som man vill!

Och så var det träning.

Förra torsdagen var jag på Friskis City men kommer verkligen inte ihåg vad jag körde. Blev diverse rehab men vet att jag körde några styrkemoment också men det står helt still just nu.

----------------------

I fredags var det månadskalas på Nordic, roligt i vanlig ordning! Särskilt kul att komma dit och träffa folk nu när man är där så sällan!

-----------------------

Lördagen förlades till Friskis Kista där det var kvalitétsdag för alla gyminstruktörer i Stockholm och andra närliggande orter. Genomgång av olika övningar med kettlebells och TRX bland annat. Fick med mig lite nytt därifrån i alla fall!

------------------------

I söndags promenad ca en timme. Orkade inte åka in till stan för att träna. 

------------------------

I måndags blev det först ljumsk- och axelrehab. Sedan; 

Kb-pressar: 8/8-8/8-5/5-5/5-5/5, 12-12-16-16-16 kg

Renegade row: 8/8-8/8-8/8-8/8, 14-16-16-16 kg

Bröstpress i cable cross: 3 x 10

-------------------------

I tisdags var det instruktioner sedan blev det:

Strikta pull-ups: 5-5-5-5-5

Ringrodd: 4 x 10

Omvända flyes: 3 x 10. Baksida axel/rygg.

-------------------------

Onsdag vila.

-------------------------

I dag blev det Friskis Sveavägen, fokus på pressövningar. Började med ljumsk- och axelrehab. Sedan satte jag mina två första strikta HSPU någonsin, i rad dessutom och de kändes lätta! Var inte många månader sedan jag inte ens kom 1 cm över marken med huvudet! Sedan dess har jag visserligen inte testas strikt igen. :)

Upptäckte sedan att de satt upp ringar på ett nytt ställe med rejält till tak så kunde inte låta bli att testa en muscle-up. Den satt men kippen var inte den bästa direkt. I och med att axeln bara känns bättre och bättre (kändes ingenting i bottenläget av muscle-upen) ska jag nog börja lägga in dem i träningen igen.

Bänkpress: 5-3-3-3-3-3, 40-45-50-50-50-50 kg

Sedan en kort WOD bestående av:

4 varv

8/8 Kb-pressar (12 kg)
12 Armhävningar
1 min plankan
20 ryggresningar

Tog inte tid. Tänkte köra hollow rock men det spände obehagligt i ljumsken så blev plankan istället.

Finnen: 3 x 10. Övning som i huvudsak tar på baksida lår. Lätt att få krampkänningar!

Avslutade med lite magövningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0