Uppdatering och lite fler muscle-ups! :)

Nu var det ett tag sedan jag bloggade igen så de blir en kort sammanfattning!

Skademässigt har det tyvärr inte gått så mycket framåt. Det nya är att jag testat på en ny behandling över en veckas tid men som tyvärr inte gett några direkta resultat, dock värt att testa och nu kan jag utesluta ytterligare en diagnos.

Går hos min sjukgymnast varje vecka som jobbar vidare enligt sin teori men han har även kontaktat en kollega som ska försöka boka en tid till mig hos Capio Artro Clinic. De har flera duktiga läkare som jobbar med höfter och tanken är att någon av dem ska hjälpa till att avgöra om det kan vara aktuellt med att gå in i höften och se vad som är fel (titthålskirurgi) alternativt utesluta det vilket innebär att vi jobbar vidare med sjukgymnastiken som vi gör nu. Återstår att se när jag kan få tid där.

----------------------------

Träningsmässigt har det varit ganska lugnt senaste veckorna. Förra veckan blev det träning måndag och tisdag. Sedan inleddes en behandling på onsdagen som innebar lugn träning, dvs mestadels rehab och dylikt, en vecka framöver under tiden behandlingar gjordes. 

Den här veckan har jag varit i Mörbylånga på möte tisdag och onsdag samt fältbesök vid ett av våra projekt i södra sverige under torsdagen. Väldigt långa dagar = ingen tid till träning.

I fredags blev det diverse hemmaträning för armarna samt två korta WOD:ar.

WOD1: 5 varv av

10 armhävningar med fötterna på pilatesboll
25 hollow rock

Har blivit bättre på att få ner ländryggen i marken så kan få till riktigt jobbiga hollow rocks numera! :)

WOD2: 3 varv av

20 dips mot en stol
20 sit-ups på pilatesboll


I går blev det träning på Friskis. Efter en lång uppvärmning beslöt jag mig för att börja träningspasset med att testa en strikt muscle-up igen för att se att det inte bara var "tur" att jag kom upp senast. Uppenbarligen var det inte det för de två jag testade gick vägen! :) Såg även till att få det på film för att se hur övergången såg ut bland annat, resultatet finns att se nedan:



Första försöket, börjar kanske med lite väl böjda armar pga låga ringar.


Andra försöket, har höjt upp ringarna och börjar med något mer utsträckta armar. Får ringarna lite väl långt från kroppen i övergången.

Efter det gick jag direkt på en WOD för att komma igång ordentligt med dagens träning. Har blivit rätt trögstartad på senaste. :)  Den bestod av:

5 varv av

30 s handstående
7/7 renegade rows (13,5 kg)

Klart jobbigast för handlederna.

Därefter blev det:

Latsdrag: 4 x 10

Kb-pressar: 8/8-8/8-6/6, 8-12-14 kg. Mest tänkt som uppvärmning inför nästa moment.

Pressar:
8-8-6-4, 20-25-25-25 kg. Riktigt seg i axlarna vilket kan utläsas av antalet repetitoner per set. Dock skönt att det gick att köra vanlig pressar med skivstång utan att högeraxeln kändes av!

Sittande rodd: 4 x 10

Excentrisk vadpress: 3 x 10/10

Diagonaler på pilatesboll (ländrygg): 3 x 10/10

----------------------------

Vid nästa träning blir det fokus på ben, så gott det går. Benen är det som är klart svårast att få till bra träning för utan att det ger känningar dagen efter i ljumsken/höften. Men har hittat några övningar som brukar fungera. Vill inte tänka på hur mycket jag kommer ha förlorat i benstyrka när jag väl är skadefri!

Kommentarer
Postat av: Ellinor Rehnström

Hej! Vad längesen jag såg dig o Hannes! Hoppas att allt är bra med er! Läste nu att det fortfarande är struligt med ljumsken! Fan va tråkigt! Bra att du fortsätter kämpa! Kul att se att du är så stark i mucle upen! Imponerande! Kram

2011-05-15 @ 13:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0