CrossFit-SM 2010

Och så var CrossFit-SM över. Känns tomt så här efteråt eftersom jag haft sådan fokus på SM senaste månaden men samtidigt är det skönt att det är över! Kan konstatera att utan SM som motivation hade jag nog aldrig kommit så långt med mina "svagheter" inom CrossFit. Har gått framåt med mina Muslce ups, HSPU, Pistols, Snatch m.m. Är nöjd bara med den prestationen!

Hela SM-arrangemanget var i alla fall jättebra och jag är definitivt nöjd med dagen som helhet!

-------

Inför Event 1 var jag extremt nervös, bland annat eftersom jag aldrig frivänt mer än 40 kg tidigare! Testade dock 45 kg på uppvärmningen och det kändes lätt vilket lugnade mig något. Men det tar på krafterna att vara så nervös!

Under själva eventen gick jag in på 45 kg, kändes bra. Därefter blev det 50 kg, frivändningen kändes lätt men jerken var seg. Fångade den med alldeles för raka ben. Sedan testade jag 52,5 kg. Även där kändes frivändningen bra men jerken sådär. Gav mig sedan på 55 kg. Lyckades frivända det men fick inte upp stången ovanför huvudet.

Mitt resultat på 52,5 kg räckte i alla fall till en delad 6:e plats. Ändringen i poängsystemet att det man tog i lyftet viktades mot kroppsvikten gynnade definitivt mig.

Nöjd med PR i Squat clean på 55 kg (+15 kg) och Jerk på 52,5 kg (+2,5 kg)!


Mitt lyft på 50 kg. Foto från CrossFit Kalmars hemsida.

-------

Direkt efter Event 1 var det dags för Event 2 vilket bestod av att göra så många repetitioner som möjligt av Clean and Jerk på 3 min.

Började med att köra split jerk vilket segade ner tempot. Släppte inte heller ner stången efter jerken utan tog ner den själv, tog onödig kraft och tid. Efter 2 min så började jag dock släppa ner stången från raka armar (får tacka Kruse för det!) och i samband med det även göra push jerk istället för split jerk, kändes betydligt bättre och effektivare. Så fortsatte med det.

Hamnade på 17 repetitioner totalt vilket känns OK. Tror dock att jag kunde gjort fler om jag kört push jerk rakt igenom. Blev en delad 10:e plats här.

-----

Event 3 kändes riktigt bra! Ingen teknik att tala om i rycken men de gick bra ändå. I slutet dog underarmarna i vanlig ordning vilket gjorde att jag fick bryta DU:en. Hamnade på en sluttid av 7.48 vilket placerade mig 3:a i det eventet!

-----

Inför event 4 började jag vela om jag skulle göra RX eller skala muscle ups till ring pull ups. När jag kört muscle ups tidigare har det alltid varit i början på träningspassen och nu skulle man orka göra dem efter 3 genomförda WOD:s!

Valde i alla fall att köra RX och fick till 2 varv, sedan tog det tvärstopp i muscle upsen. Vet inte vilken plats jag hamnade på där men var inte jättemånga som körda RX så borde hamnat på övre halvan i alla fall.


Event 4.


Efter de 4 första eventen låg jag på en 5:e plats vilket kvalificerade mig för event 5 - finalen!

-----

Event 5 var en chipper där man skulle börja med 15 st 50 kg styrkefrivändningar. Testade några på 50 kg på uppvärmningen som kändes OK så bestämde mig för att köra RX även här. Hade tidigare haft funderingar på att skala, 50 kg är ingen vikt jag har rutin på att köra. Jag tog mig igenom dem i alla fall men de var tunga!




Styrkefrivändningar.

Därefter var det kast med 15 kg sandsäck över häckar. Lyckades välta första häcken i första försöket men sedan flöt det på. Förträngde dock helt att även jag skulle ta mig över häcken så blev tillsagd vid varje häck! :)


Kast med sandsäck över häckar.

Sedan var det 8 HSPU som gällde. Hade problem med att få fram örat så de blev godkända i toppläget och mycket fokus hamnade på att bli dirigerad till hur jag skulle få de godkända i samtliga repetitioner. Uttröttande. Delade upp dem i 4-4.


HSPU.

Därefter stod 30 kb-svingar med 24 kg på tur. Kettlebellen kändes riktigt lätt och var tvungen att dubbelkolla att det verkligen var en 24 kg och inte en 16 kg kettlebell när jag tog upp den från marken inför första svingarna! :) När jag väl började svinga märktes det dock att det var 24 kg. :) Delade up dem i 10-5-5-5-5.


Kettlebell svingar.

Sedan var det sandsäckskastning tillbaka och dags för 30 burpees med hopp över skivstång. Delade upp dem i 10-10-10.


Kast med sandsäck på vägen tillbaka.


Burpees med hopp övers skivstång.

Sedan kom jag till dagens största motstånd -repet. Förra helgen hade jag tränat på repklättring och att hitta ett bra fotlås men repet här var mycket mjukare så kunde inte utnyttja det. Detta gjorde att jag till större delen bara hade mina armar att förlita mig på vilket inte var så lyckat då armarna inte hade mycket kraft kvar!

Inför repklättringen hade jag ca 8-9 min på mig att sluföra repklättringen och springa de avslutande 450 m. Kom dock inte upp för repet! Testade i slutet att ta av mig skorna vilket underlättade men då hade jag redan tröttat ut armarna ännu mer så det gick inte heller. Så i det  här eventet blev det DNF tyvärr.


Kastade av mig skorna i ett sista desperat försök att ta mig uppför repet.

Vilken slutplacering jag hamnade på vet jag inte och väntar med spänning på att resultatlistorna ska publiceras!



Kommentarer
Postat av: Mattias

Starkt jobbat!



Jag har dessutom ett iphone-klipp på några av dina styrkefrivändningar som jag tänkt lägga upp under morgondagen :)



//Mattias

2010-11-14 @ 23:31:42
URL: http://cf-sasquatch.blogspot.com/
Postat av: Hanna Bergqvist

Grym prestation Kristina! Verkligen roligt att se!

2010-11-15 @ 00:05:21
Postat av: sarah

Helt fantastiskt!!!

Du är så duktig!

2010-11-15 @ 08:11:32
URL: http://sgirlcrossfit.blogspot.com/
Postat av: Johan Roth

Jag är ruskigt imponerad av dig! Synd att du inte kom upp för repet och fick slutföra sista eventet men det kommer nya tävlingar, och då ses vi igen! (Om inte förr) :)

2010-11-15 @ 11:43:17
URL: http://www.crossfitkalmar.se
Postat av: Kristina

Tack alla!!



Haha, film med mina styrkefrivändningar - den kan inte vara vacker! =)

2010-11-15 @ 21:31:46
URL: http://stinastone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0