Bulgarian bags och SkiErg!

Igår var det gymmöte för instruktörerna på Friskis City. Vi är en testanläggning för ett nytt upplägg i höst så var genomgång av det samt lite träning.
 
Fick tillfälle att prova på ett pass med bularian bags. Riktigt roligt faktiskt och fungerade bra för höften så länge jag undvek de tyngsta benövningarna. Rejäl träningsvärk idag så var uppenbarligen bra träning! :) Efter det passet blev det ytterligare lite träning ( bla 4 x 1 min plankan/superplankan och lite överkroppsövningar där man jobbade i 1 min i taget) när vi gick igenom en variant på TMI intro (= träna med instruktör för nya i gymmet).

Såg till min stora glädje att de köpt in en SkiErg till City så passade på att köra några intervaller med stakning efteråt också. Provade SkiErg för första gången i förra veckan när jag såg att de köpt in en till Friskis Sveavägen. Körde 5 x 1 min intervaller och det räckte bra för att få upp högsta pulsen på länge! Viss risk för irritation i höften av stakningen men betydligt bättre än rodd så här har jag förhoppningsvis ett bra alternativ för konditionsträning!

 

Idag var jag på behandling hos Martin på FysioEtana igen. Superintressant. Han tryckte på några punkter i vänster sidan av magen och när jag reste mig upp sen kändes det som att jag lutade jättemycket åt vänster, fastän jag inte gjorde det. När jag sedan gjorde en knäböj hade jag en rakare rörelsebana ned i själva knäböjen då vänstersida höft tilläts gå längre ned (eller vad det exakt berodde på vet jag inte men det var något liknande Martin sa). Se bilden längst ned nedan - om vänster sida "hamnar längre ned" blir jag rakare.

 

När jag kom till jobbet sen höll jag nästan på att ramla av stolen åt vänster när jag satte mig ned. Antar att det kanske beror på att jag vant in ett sätt där musklerna i vänstersidan är relativt spända och normalt brukar hålla emot där i en sådan situation. :)
 
  
 
Lite knäböj som jag tog mig för under en promenad i lördags. Har blivit lite mer upprätt i min knäböj om man  jämför med något år sedan i alla fall! Min klassiska ojämnhet som man alltid ser framifrån när jag gör en knäböj är dock kvar men är förhoppningsvis påväg att jobbas bort!
 
En annan intressant sak som Martin hjälpt mig med är sättet att tänka när man gör en knäböj, ett marklyft eller dylikt. Att böjningen i höften faktiskt sitter längre ned än vad jag tidigare tänkt. Ganska logiskt att böjningen sker i höftleden men har alltid tänkt att böjningen sker typ strax nedanför midjan. Fråga mig inte varför. Eller har nog aldrig riktigt reflekterat över det.
 
Tänker jag i alla fall på det när jag sätter mig ned i en knäböj åker knäna mer eller mindre ut av sig själv medan jag tidigare spänt alla muskler jag har (känns det som) för att tvinga knäna att gå utåt.
 
Vidare ska jag komma ihåg att tänka på andningen när jag kör lyft, att inte tänka "spänn bålen" utan låta rätt andning sköta jobbet.
 
Riktigt intressant det här tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0