Bra simpass!

Torsdag
 
Första simlektionen på fortättningskursen i crawl. Värmde upp med 150 m bröst, sedan 4 x 25 m med olika flytövningar, följt av 6-8 x 25 m med crawl. Tyvärr känns nivån på deltagarna ganska låg så får se hur mycket jag kommer få ut av kursen, men fick bra påpekanden i alla fall. För det första har jag simmat med för hög frekvens i bensparkarna och det är också därför det varit så tungt med andningen för mig. Testade att köra lägre frekvens på bensparkarna och blev jättestor skillnad i andningen, trots satt jag simmade lika snabbt som tidigare när jag blev riktigt andfådd efter en 25 m sträcka. Så nu ska jag jobba på att få in en lugn och bra rytm i bensparkarna.
 
Den andra grejen var att jag har en skev handisättning med vänsterhanden. Svårt att förklara, men är iaf något jag kommer få jobba ordentligt med. Jag vet vad jag ska göra för att det ska bli bra men handen går automatiskt som den brukar. Men är glad att jag anmält mig till kursen. Perfekt att fånga upp sånt här innan man banat in fel mönster under en för lång tid.
 
På kvällen hade jag en gyminstruktion och sedan lite egen träning. Värmde upp med 10 min cykling och körde mitt höft-knä-fot program efteråt. Blev även lite sit-ups på boll och diagonaler på boll samt matta. Tänkte att det var bäst att vila min hand så att den blir bra någon gång. Så nöjde mig så.
 
Fredag
 
Undvek gymmet för att inte riskera att jag skulle ge mig på övningar som var dåliga för handen och begav mig till Eriksdalsbadet istället. Simning tar visserligen lite på handen det med men inbillar mig att det är på ett bättre sätt.
 
Idag kändes simningen riktigt bra och fick ihop hela 1200 m crawl! Och det med kort vila mellan samtliga sträckor, så är helt klart nöjd med dagens träning. Lyckades dessutom simma 200 m i sträck vilket är nytt rekord för mig! Det här med lägre frekvens i bensparken har helt klart gett bra effekt.
 
Så här såg upplägget ut (om jag minns rätt), allt crawl:
 
7 x 50 m
1 x 100 m
1 x 150 m
1 x 200 m
1 x 100 m
1 x 200 m
2 x 50 m
 
Väl spenderad fredag kväll. Ser fram emot nästa simpass!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0