Crossis

Dagens träning bestod av ett minst sagt intensivt crossis-pass. Är superbra träning om man tycker om att pressa sig själv, vilket jag gör! =) Det vi körde idag är inspireard av CrossFit som är ännu jobbigare och intensivare och mer anpassat att träna individuellt (http://www.crossfit.com). I dag var vi en grupp på 10 st som körde.

Vi började i alla fall med en genomgång om vad Crossis är och vad det är bra för. Sedan fick vi värma upp individuellt i 10 min (blev jogging på löpbandet för min del) innan vi hade teknikgenomgång av alla övningar. Var total 5 övningar som vi gjorde och det utfördes stationsvis. Första stationen innebar att kombinerat med benböj kasta en medicinboll snett mot taket, ta emot den, benböj osv. Andra stationen bestod av en kombination av marklyft och axellyft med stång, svårt att förklara... Tredje stationen var upphopp på en hög bänk. Fjärde stationen var axellyft, slutet på en frivändning kan man säga, även det med en skivstång. Sista och femte stationen var rodd i maskin.

Det som sen träningen gick ut på var att man skulle göra så många repetitioner man kunde på 1 minut på varje station. Efter 5 min, och man tagit sig igenom alla stationer, var det  1 min vila och sen körde man igång igen. Totalt körde vi tre rundor med 1 min vila emellan varje. Totalt 17 min intensiv träning alltså, eller 15 min borträknat "vilan". Efter varje runda fick man skriva upp det antal repetioner man klarat på alla stationer samtidigt och sen vid nästa tillfälle av samma träning med samma stationer ska vi ha som mål att klara av att göra fler repetitioner än idag. Spännande att se vart man ligger då! =) Tyvärr kommer jag inte kunna gå på nästa crossis-pass, ska dock ha ett annat upplägg, eftersom det krockar med helgen för Tjejvasan. Jobbigt var det i alla fall men tyckte bättre om första crossis-passet jag gick på, var ett pass i höstas. Det upplägget var följande:



Då hade man ingen tid att passa utan man skulle klara av alla övningar i sin egen takt, var grymt jobbigt men precis min typ av favoritträning!


Jag hade hunnit till frivändningarna. Då var man än slå länge ganska pigg iaf!

Bilderna ovan är tagna från:

http://www.flickr.com/photos/33003378@N07/show/

Där kan man även se fler bilder från det passet.

Var ytterligare ett liknande pass nära jul, men då var det mer CrossFit dvs det jobbigare, men då var jag tyvärr sjuk... Hannes gick dock och han nämnde att det bl a innehöll 200 armhävningar och 300 benböj.. =) Samt att man i början skulle springa 1,6 km så fort man kunde, och även samma sträcka efter man gjort alla övningarna. Verkligen synd att jag var sjuk då!

Nu ska jag skriva lite om mitt jobb som vindanalytiker på o2Vindkompaniet AB. Hon som jobbar med PR på mitt företag vill att jag ska skriva ihop några rader om mitt jobb som de sen kan publicera någonstans som ett framtidsyrke, intressant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0