Hos kiropraktorn

På grund av min krånglande höger axel blev det ett besök hos en kiropraktor igår. Fick en rekommendation från en kollega som är föredetta löpare på hög nivå och haft en person vid namn Michael Matton Jernberg som tränare. Michael är även utbildad kiropraktor och arbetar mycket med just idrottsskador. Gav ett bra intryck!

Hans diagnos var främst att jag behöver stabilisera höger skuldra. Är i nuläget starkare i bröst än i bröstrygg. Tänkte faktiskt på det när jag såg filmen då jag gör pull ups, kan tydligt se att jag är sned. Är bland annat supraspinatus som är inblandad men även övriga muskler i rotatorkuffen.

Ska göra lite rehabövningar men kan träna på som vanligt under tiden, bara jag ser till att använda förnuftet i axelövningar och slutar när/innan det gör ont. Kommer bli svårt! :)

De övningar jag ska göra är:

Varje dag

30 Knäböj med armarna ovanför huvudet (typ OHS), sträva efter att vara så rak som möjligt. Gärna med något under hälarna i början.
20 Sitta med ryggen mot en vägg, pressa skuldrorna mot väggen och sedan föra armarna i en cirkel tills händerna möts ovanför huvudet, och tillbaka. Sträva efter att skuldrorna ska ha kontakt med väggen.

Med minst 48 h mellanrum

2-3 x 6/8/10 Utåtrotation i dragaapparat, med gummiband eller liknande
alternativt
2-3 x 6/8/10 Rotation med armbågen vilandes mot knät

Är värt ett försök i alla fall. Om inte annat kommer det i vilket fall förbättra min rörlighet!


Kommentarer
Postat av: Michael Kruse

Hej Stina



Tycker även att du borde fundera på att köra stående rodd samt enarmsrodd.



Bra övningar för att bygga upp styrka i bröstryggen.



Viktigt att köra dragövningar i flera vinklar, blir lätt lite ensidigt med bara pullups :)



Hls

Michael

2010-12-15 @ 22:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0