Senaste veckornas träningshändelser

Oj, ser att det var två veckor sedan jag bloggade! Dags för uppdatering med andra ord. Först kortfattad tränings/behandlingsuppdatering dag för dag, bra att kunna gå tillbaka och se hur det gått framåt/bakåt med skadan men kanske inte jätteintressant att läsa. Skadan som för övrigt fått en ny diagnos nu.

Vecka 13

Fredag: Skulle tränat med värmde nog upp lite för dåligt för jag fick rejäl nackspärr på vänster sida när jag körde strikta pull-ups, sista repetitionen på första setet, så var bara att gå hem.

Lördag: Löpning 15 min.

Söndag: Ben- och axelrehab i den mån det gick pga nackspärren. Seg i ljumskarna = löpning var uppenbarligen inte optimalt.


Vecka 14

Måndag: Vila.

Tisdag: Besök hos ny naprapat. Noterar att mitt högra bäcken är tippat så han justerar det. Genomgång av övningar och dess utförande som kan ha lagt grunden för skadan. Blev även "remitterad"  till en PT som ska göra en funktionsanalys och lägga upp ett mer funktionellt rehabprogram, stärka upp mina svagheter. 

Ingen träning tillåten pga behandlingen så blev bara mina vanliga instruktioner på Friskis under kvällen.

Onsdag: Träning på Friskis City.

Renegade row: 5 x 8/8, 12-14-16-16-16 kg
Kb-pressar bottoms up:  3 x 5/5, 12-12-12 kg

Sedan var det workshop, styrketräning för löpare, som Friskis annordnade för Stockholm gyminstruktörer. Intressant! Lärdes bland annat ut en väldig bra dynamisk stretchövning för bröstryggen som jag ska se till att utnyttja flitigt!

Torsdag: Diverse bålträning, omvänd finne (framsida lår) med vikt.

Fredag:
Funktionsanalys. Genomgång av olika övningar och screening av hur jag rör mig i dessa.

Slutsats: Jag spänner inte bålen ordentligt i samtliga lyft/övningar, höger gluteus minimus och medius är väldigt oaktiv. Måste lära mig att jobba mer med gluteus och bål. Mina knäböj är tydligen en benpress och en ryggresning. :) Fick ett program med 7 övningar som jag ska köra var 4:e dag men måste aktivt tänka på det vi gick igenom när jag tränar till vardags.

På kvällen blev det träning på Friskis Sveavägen.

Good morning: 4 x 8, 30 kg.
Hängande ryggresning: 3 x 10
Lite teknik i häng- och styrkefrivändning. Vilken skillnad när jag testade att mixtra med bålspänningen!

Lördag: Bål/höftrehabprogammet jag fick. Jobbigt!

Eftersom det inte gick att springa 15 min sist testade jag att gå och springa om vartannant 5 min, så blev totalt 15 min löpning fördelat över 3 x 5 min med 5 min promenad emellan. Kändes bra.

Söndag: Promenad 1 h. Kanske inte optimalt kände jag efteråt, stelt i höften.

Det får räcka för idag, vidare uppdatering kommer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0