Fridays

Fredag igår och då åt vi passande nog lunch på Fridays. Bilden nedan lånad från en kollegas blogg (Cecilia, i mitten på bilden nedan). I övrigt jobbar alla 6 personer främst i bilden på O2, jag i randigt längre bak i diskussion med CH om det konstiga vårdsystemet vi har Sverige.


På väg mot Fridays för lunch.
 
Efter lunch begav jag mig till sjukgymnasten på Odenplan. Berättade vad läkaren sagt om höften och han skulle höra med sin kollega på Sophiahemmet (bra att han har kontakt med en sjukgymnast där!) om jag kanske kunde komma till honom ett tag innan. Så att jag kan vara så bra förberedd som möjligt träningsmässigt inför operationen. Efteråt kommer det handla mycket om att rätt muskler ska aktiveras igen så är ju alltid bra att ha kört övningarna innan och veta hur de ska kännas.

Sedan blev det behandling av min axel och tillsägelse om att jag inte fick köra pressövningar samma dag. Så efter jobbet fick det bli ett dragpass på Friskis:

Inåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Utåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Sittande rodd: 3 x 15

Assisterade pull-ups: 3 x 10. Fokus på den excentriska fasen.

Samtliga övningar med relativt låga vikter pga spänd trapezius på höger sida.

Avslutade även med några kipping pull-ups för att se om de fortfarande sitter i, och visst gick det men det var extremt segt! Blev även 1000 m rodd i lugnt tempo (2:30/500 m) för att se hur det fungerade för höften, länge sedan jag testade, och det kändes faktiskt riktigt bra!

Ska mer eller mindre framöver testa lite övningar jag brukar få lindrigare besvär av. När det var som värst i mars var det riktigtt illa men efter kiropraktorbesöken i maj blev ju faktiskt höften bättre än tidigare, så min lägsta nivå för att höften ska reagera kanske har höjts lite. Och eftersom jag nu vet säkert att jag inte har någon broskskada vågar jag köra på lite i alla fall. Sen kan ju det i värsta fall vara så att jag inte kommer bli bättre än vad det är nu och då är det bra och veta vad jag har framför mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0