Korea och kryckor, spännande kombo!

Har fortfarande inte riktigt hunnit smälta att operationen är så snart. Jag hade ställt in mig på 3 månaders väntan och höften är inne i en bra period så funderingar om en operation verkligen är nödvändig börjar lägligt nog dyka upp. Kanske klarar jag ändå av att få ordning på höften med fortsatt rehab och uppbyggande styrkeövningar? Å andra sidan har jag dragits med det här en lång period utan någon större förbättring och är verkligen extremt trött på att ha det så här. Men att tankarna går i de banorna nu är nog inte så konstigt då det helt plötsligt är så nära! Operationen innebär ju också viss risk för en del mindre roliga komplikationer men sannolikheten att det ska gå bra är på min sida i alla fall! :) 

Passade på att skicka ett mail till min kommande sjukgymnast på Artro för att fråga om vad jag kan förvänta mig de närmsta veckorna efter operationen. Med förutsättningen att inte några oupptäckta broskskador eller dylikt dyker upp ska det "räcka" med 2-4 veckor på kryckor. I annat fall kan det bli upp till 8 veckor. Att jag frågade redan nu beror på den stundande Korea resan som kommer ske ca 1 månad efter operationen. Segt att behöva ha kryckor då. Några längre promenader ska man inte heller utsätta höften för veckorna efter man haft kryckor så får se hur vi ska planera det här... Att flyta fram operationen är i vilket fall inget alternativ! Att bli bra så snabbt som möjligt går före allt!

Nog om det. Dags för en sammanfattning av träningen senaste dagarna.

Söndag

Fördrev en längre tid på Friskis i söndags...

Excentrisk benspark: 2 x 10/10

Benspark: 2 x 15

Rumänska marklyft: 10-10, 20-30 kg

Baksida lår på boll: 3 x 10

Enbens höftlyft: 3 x 10/10

Höftlyft på pilatesboll: 3 x 20

Vadpress/tåhäv: 3 x 10

Inåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Utåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Enarms latsdrag: 3 x 10/10

Rodd: 3 x 10

Diagonaler på pilatesboll för ryggen: 3 x 20

Diagonaler på mattan för magen: 3 x 10

Sit-ups på pilatesboll: 3 x 20

Måndag

Hade mina första gyminstruktioner för terminen på Friskis City. Kändes att det var ett tag sen men man kommer snabbt in i det igen! Sedan lite efterföljande träning.

Korta front squats (dvs ej fullt djup): 3 x 10, 40 kg

Front squat: 3 x 5, 40 kg. Aktiverar jag bara sätet ordentligt (vilket jag numer har lärt mig göra hyfsat) gör det verkligen inte ont alls! Mina sätesövningar har gett resultat! :)

Axellyft med gummiband: 3 x 10

Bröstpress med hantlar: 3 x 15 

Tricepspress med hantel: 3 x 10

Fällkniv på pilatesboll: 3 x 20

Tisdag

Syster Anna hade blivit inbjuden på filmkväll till Koreanska ambassaden så hängde på. Var en koreansk version av "The good, the bad, the weird". Lite väl långa scener (ca 10-15 min styck!) med massa skjutande men annars var den helt OK, lagom smårolig. Med andra ord, vilodag.

Onsdag (idag)

Inåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Utåtrotation i kabel: 3 x 10/10

Enarms latsdrag: 3 x 10/10

Rodd: 3 x 10

Hängstyrkefrivändning: 5-5-5, 20-30-35 kg. För skojs skull men oj vad jag har att jobba på teknikmässigt... Det som hann bli lite bättre efter coachning av Rickard i vintras är som bortblåst.

Diagonaler på pilatesboll för ryggen: 3 x 20


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0