PR i bänkpress!

Igår var jag i vanlig ordning på Friskis och hade mina två gyminstruktioner och tillgänglig tid som instruktör.

Körde båda mina nötningsprogram och sedan ryckerien. Kändes inte alls lika  bra som sist. Till stor del berodde det nog på strejkande ljumskar. Så fort jag gick under 90 grader i knäböj gjorde det ont så att kasta sig under stången i full fart var inte särskilt lockande. Tog mig igenom i alla fall genom att köra lite försiktigt.

Sedan blev det lite olika styrkedelar med ganska mycket fokus på axlar. När jag var hos naprapaten i måndags sa han att jag skulle se till att köra en del axlar för att känna hur det kändes. Dock tog jag kanske i överkant för har haft ganska ont idag. Men testar man inte så vet man inte! :)

Bänkpress: 5-5-1-5-5, 40-45-55(PR)-45-45 kg. Kändes ganska lätt idag. Efter första setet på 45 kg fick jag en idé om att testa PR-vikt i bänkpress så lade på 55 kg och lyckades faktiskt utan större problem klara det! Hade 50 kg som max innan. Testade även 57,5 kg och var riktigt nära men det får bli en annan gång!

Enarms kettlebell-press: 8/8-8/8-8/8-8/8, 8-12-12-12 kg. Just kettlebell är väldigt skonsamt mot min axel, eller det känns ingenting när jag kör i alla fall. Men övningen är nog delvis skyldig till att jag känt av axeln så mycket idag.

Ringdips: 8-5. första setet kipping andra strikta. Höll mig precis på gränsen till 90 grader.

Strikta pull ups: 4-4. "Kipping pull-ups grepp", kände mig riktigt stark här idag! Är dock fortfarande svag med det greppet.

Fällkniv med medicinboll (6 kg): 5 x 10

Det sega med att köra så mycket efter instruktionerna är att man kommer hem så sent, var hemma efter kl 22 igår. Segt... Ganska trött på jobbet idag med andra ord och även efterföljande träning. Att få upp pulsen var inte populärt idag.

Körde dagens pass på Nordic. Gick dit lite tidigare för att göra stöt-greasingen och lite nötning. Greasingen kändes inte alls bra. Är dessutom svårt att köra med en 10 kg stång, på gränsen till att vara för lätt.

Dagens styrka var rumänska marklyft, dvs raka marklyft. Har kört sådana på skivstångspass tidigare men aldrig med några direkta vikter.

Rumänska marklyft: 5-5-5-5-5, 40-50-55-60-60 kg.

Sedan dagens WOD, som såg rolig ut på tavlan men var fruktansvärd att köra!

4 varv av

8 marklyft (60 kg)
10 lateral jump burpees
40 DU

Tid: 7.35. Rx var egentligen 80% av KV men valde att köra på 100% KV. Blev rätt segt ändå efter att ha kört de rumänska marklyften innan. Men värst var burpees, ska lägga in burpees med lateral jump mer i min träning. Riktigt jobbigt! Var i övrigt väldigt seg i benen så det var fakriskt benen somdelvis satte stopp i DU idag. Blandat med flåset och underarmarna förstås... När jag åker skidor känns det som om jag har rätt bra kondition men så fort det blir en WOD dör jag direkt. Tråkigt, får jobba upp det.

Nu är det dags att packa, till Mörbylånga för möten i 2 dagar. Blir nog som mest löpning som träning. Men på lördag blir det CrossFit igen och då ska jag även införskaffa mig ett par lyftarskor! Ska bli riktigt kul att testa och köra med dem!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0