Olympiska lyft

Nu har jag äntligen införskaffat mig ett par riktiga lyftarskor! Åkte till Power Zite i Upplands Väsby där de hade bra utbud av lyftarskor, och alla fanns i min storlek! Var säkert där i en timme och provade olika storlekar och modeller och landade slutligen på Adidas Powerperfect II. Fick tillfälle att testa skon på riktigt vid efterföljande träning på Nordic!



Idag blev det egen träning på Nordic.

Började värma upp med 4 x 50 obrutna DU och lite nötningsövningar. Sedan var det dags för ryck-serien. Kändes bättre idag än sist men har fortfarande känningar i vänster ljumske sedan skidåkningen förra helgen vilket störde.

Efter det blev det mitt specialpass som jag fått av Rickard att köra en gång i veckan. Passade även på att byta till mina nya lyftarskor! Passet ser ut så här.

1 hängstyrkeryck, 1 hängryck, 1 ryck - 85% (30 kg)
1 hängstyrkefrivändning, 1 hängfrivängning, 1 frivändning - 85% (40 kg)
1 push jerk, 1 split jerk - 85% (40 kg)
1 ryck (2 set) - 90% (32,5 kg)
1 frivändning (2 set) - 90% (45 kg)

Var första gången jag körde det här så var återhållsam med vikterna. Rickard tyckte både rycken och frivändningarna såg bättre ut än tidigare (draget kommer dock fortfarande för tidigt) så det är ju bra i alla fall! Om det är skorna eller greasing/nötning som gjorde skillnaden är dock oklart!

Därefter blev det några split jerk på 30 och 40 kg för att försöka hitta ett bra steg i jerken. Blev bättre med tiden. Testade även en jerk på 50 kg som kändes ganska lätt men steget blev kortare direkt. Blev uppmanad att testa 60 kg också men där blev steget nästan obefintligt så fick inte upp stången ovanför huvudet, men det kändes inte så tungt som jag trodde det skulle vara. Nästa gång ska den sitta! Nu är det bara att nöta landningen!

Planen var sedan att köra lite OHS men har tydligen blivit sne där igen så blev mest teknik för att hitta ett läge där jag inte var sne. Måste tänka på att trycka ut vänster axel mer, då blir det rakt.

Avslutade med en WOD bestående av:

7 toes to bar
7 hängstyrkeryck (20 kg)
7 lateral jump burpees

Tanken var att köra 7 varv men avbröt efter 4 varv pga total brist på motivation och slitna händer.

Har dessutom hemma avverkat mina nötningspass, axelrehab samt ca 10 min på att nöta split jerk landningar. Ser fram emot nästa gång jag ska testa 60 kg split jerk! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0