Workshop i Olympisk lyftning

Idag har jag varit på en heldags workshop i olympisk lyftning på Nordic, ledd av Anders Lindsjö från Eleiko. Riktigt rolig och lärorik workshop! Fick ta ledigt från jobbet för att kunna vara med och det kändes som en väl spenderad semesterdag! :)

Gick i genom ryck och frivändning. Körde olika delmoment där man skulle fokusera på att tänka på det mest väsentliga i respektive moment. Blev totalt ca 400 lyft! Stod mitt emot Jenny och körde under hela workshopen, inspirerande att träna med någon som är så duktig!

Under förmiddagen gick vi igenom ryck. Hade 15 och 20 kg på stången överlag och blev ca 50 repetitioner per övning (ståryck, hängstyrkeryck, utfallsryck, hängryck). Efter lunch blev det frivändningar. Hade 20 och 25 kg på stången och även här var det ca 50 repetitioner per övning (ståvändning, styrkefrivändning, utfallsfrivändning, hängfrivändning) som gällde.

Därefter 5 tyngre lyft.

Ryck; 5 RM - 25, 30, 35, 35, 35 kg. 30 kg rycket var bästa idag, kändes riktigt bra! De på 35 kg var inte med fullt djup tyvärr. 

Frivändning; 5 RM - 40, 45, 50, 50, 50 kg. Sista repetitionen var dock en styrkefrivändning, Anders tyckte att 50 kg var för lätt för att behöva frivända med djup landning. Bör träna på tyngre vikter. Bara min ljumske blir bättre så! 

Anders betonade under dagen att om man har något som hindrar en från att utföra ett bra lyft (ex rörlighet, snabbhet, styrka) ska man helt enkelt se till att fixa det som ligger till grund för problemet. Jag ska framför allt se till att fixa mitt knäböj och därmed se till att jag bland annat blir rörligare i vristerna. Och ska fortsätta försöka lära mig hoppa och utnyttja full höftextension i mina lyft! Tar även med mig det faktum att man måste våga misslyckas för att bli bättre!

-----------------------

Gårdagen blev en vilodag i syfte att axel och ljumske skulle ha ytterligare en dag på sig för att bli bättre. Axeln kändes bra idag men ljumsken strulade, dock inte lika mycket som tidigare.

Nu när vi fått massa snö igen borde jag åka skidor men vill inte slita ut ljumsken mer, mitt deltagande i Vasaloppet ligger i riskzonen....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0