Nya året inleds med Crossfit Total!

På nyårsafton var det öppet gym på Nordic och jag funderade ett tag på att åka dit för att försöka ta PR i något innan årsskiftet. Kände mig dock fortfarande sliten sedan tidigare pass i veckan så blev en joggingrunda på ca 4 km, lite pistols samt rehab-träning hemma istället. När jag var ute och sprang såg jag att det finns ett "eget-spårat" skidspår vid Grimsta naturreservat som sträcker sig över några kilometrar. Ett alternativ om jag inte orkar åka 1 h kommunalt för att ta mig till riktiga skidspår. Min högre ljumske ställer tyvärr till det just nu så har inte blivit någon skidåkning alls i helgen, lite segt.

Lördag vilodag, ganska naturligt dagen efter nyårsafton! =)

Idag blev det dagens pass på CFN vilket bestod av Crossfit Total, dvs chans till att sätta PR! Crossfit Total går ut på att maxa i knäböj, press samt marklyft. 5 försök per övning. Sammanlagda vikten blir resultatet.

Knäböj: 60-70-80(PR)-85(Fail)-82,5(Fail) kg. Mina två försök på tyngre vikt än 80 kg kändes inte allt för långt borta. Måste bara vara mer bestämd och inte slösa energi på att hålla emot så mycket på vägen ner.

Press: 30-35-40(Fail)-37,5 kg. Det här är en övning jag är riktig svag i. Har inte gått framåt alls på 1 år. Kan i och för sig bero på att jag inte kan köra axelövningar fullt ut vilket begränsar styrkan i axlarna.

Marklyft: 80-90-100(PR)-102,5(Fail) kg. Kul att äntligen kunna ta tresiffrigt i marklyft!

Totalt
: 217,5. En ökning med 22,5 kg sedan sist! Men senast hann jag aldrig köra klart knäböj utan fick nöja mig med 65 kg vilket står för den stora skillnaden i totalen.

Efteråt blev det en kort WOD bestående av max antal repetitioner på 1 min per övning av:

Pull ups
Armhävningar
Sit ups
Knäböj

Resultat: 23-28-33-51 = 135. Riktigt seg i bröstryggen så pull upsen var klart tyngst och det är det resultatet jag är minst nöjd med. Även seg i bröst så armhävningarna var tunga men i övrigt kändes det OK.

Kommentarer
Postat av: Martina

Starkt jobbat! Både pressarna och knäböjen är inte alls långt borta. Bara du slutar tänka och bara gör :)

2011-01-03 @ 13:59:49
URL: http://www.martinasjokvist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0