Skidåkning i Ursvik - antiklimax!

Dagens träning var ett riktigt antiklimax. Hade bestämt mig för att åka till Ursvik och åka längdskidor. Blandningen av icke fungerande kollektiv trafik, jättemycket folk och dåliga spår bidrog till ett sammantaget väldigt dåligt intryck.

Temperaturen låg runt nollan vilket dessutom gjorde det svårvallat och hade knappt något fäste alls idag. Men med tanke på de dåliga spåren som var där spelade det faktiskt ingen större roll. Alla nedförsbackar var sönderplogade (= inga spår) och det var överlag slirigt och dessutom massa skräp i spåren.

Planen var att få ihop åtminstone 20 km idag men med tanke på förutsättningarna gav jag upp den planen ganska direkt. Började med elljusspåret (2 km) och åkte sedan in på det lätta spåret (5 km). Alldeles för dåliga spår för att få något bra tempo. Hittade sedan några OK spår nere på ängarna och åkte runt där i ca 5-6 km.

Sammanlagt blev det alltså 12-13 km skidåkning, mestadels stakning pga det dåliga fästet så överkroppen fick riktigt bra träning idag i alla fall.

-----------------------------

Och på tal om stakning. Ska åka Vasaloppet för AXA Sports Club och fick genom det hem en film om stakträning med posten igår. Tillsammans med Jan Ottossons DVD tycker jag man får en ganska bra teoretisk grund i både stakning och diagonalåkning (se bild nedan). Visas bland annat lite övningar som är bra och uppenbart är att CrossFit tillför mycket som kan hjälpa en till att bli en bättre skidåkare!


"Stakning i fäders spår - För framtids segrar!" av Idrott&Kunskap Sverige AB samt "Så gör du ditt bästa Vasalopp" av Jan Ottosson. Rekommenderas!

Såg till att vår nyinköpta foam roller kom med på bild också. :) Är riktigt öm i utsida lår (det senstråk som går ner från sätet och fäster på övre skenbenet) och känner att mitt tidigare löparknä på höger ben är på väg tillbaka så hoppas att en foam roller kan mjuka upp lite. I nuläget får jag ont bara jag trycker lätt längs med utsida lår, inte bra... Måste bli bättre på att stretcha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0