Helikopteräventyr

Tillbaka i Stockholm efter ytterligare en spännande dag i fält! Idag stod flytt och installation av ytterligare en Sodar på schemat, den här gången med helikopter. Siten är till stor del belägen på ett kalfjäll och flytt med helikopter är i prinicip enda alternativet. Inte mig emot, helikopterflygningarna är en av de saker jag tycker bäst om med mitt jobb! :)

Var flitig med kameran så här kommer dagen i bilder!

 
Helikoptern på basen innan vi skulle flyga ut till siten.

Träffade för övrigt på Anders Eldebrink på helikopterbasen, han skulle flygas ut tillsammans med sin bror till något fiskeställe (tydligen 28 året i rad de skulle dit). Eldebrink är för de som inte vet en gammal hockeyspelare och tränare som har en hel del meriter från sin aktiva tid.


På väg mot siten!


Vi närmar oss.


Vi har landat där Sodarn står placerad sedan tidgare och börjar förbereda för att kunna lyfta vagnen till nya platsen.


Dörren på min sida fick plockas bort inför den kommande precisionsflygningen. Blåsigt värre!


Sällskapet för dagen i samlad trupp. Piloten (han längst till vänster) visade sig för övrigt komma i från Söderköping, en ort några mil i från där jag är uppvuxen, och vi hade gemensamma bekanta. Världen är liten!


Lyftet från gamla platsen gick bra och sedan var det "bara" att få den på plats och installera den. Gick utan problem!

Efter vi var klara på siten flög vi in en sväng över Kiruna för att kollegan skulle få fota de befintliga turbinerna som finns installerade vid koppargruvan Viscaria från luften.


På väg dit flög vi förbi hotellet jag bodde på. Den skuggbelagda huslängan till vänster i bilden.


Viscaria turbinerna med snötäckta berg långt bort i bakgrunden. Jag fick nöja mig med att fota genm rutan, därav reflektionerna.


Två av turbinerna med gruvan i bakgrunden. Här fick jag i alla fall fota med dörren öppen några sekunder!


Norrland i ett nötskal. :)

Sammanfattningsvis en skön dag på jobbet. Tyvärr hanns ingen träning med idag heller men blev en hel del släpande av dieselfyllda dunkar och tunga batterier samt massa montering så har rört på mig lite i alla fall!

Ska bli RIKTIGT skönt att få träna ordentligt i morgon!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0